fredag den 13. oktober 2017

Transferfremmende undervisning


Vi har forsøgt at skabe betingelser for transfer, ved at anvende konkrete sygeplejeredskaber/værktøjer i undervisningen. Eleverne giver ofte udtryk for, at de lærer meget af at arbejde med scoreskemaer, utensilier, forbindinger, måleudstyr og div. andre remedier.
- Jeg har f.eks anvendt en decubitus dukke til at eleverne fik viden om Braden-score og vurdering af decubitusfaser. Eleverne har erfaringer med decubitus fra praksis, men har ofte ikke arbejdet systematisk med pleje/behandling heraf.
- I faget farmakologi har vi forsøgt at skabe transfer ved at anvende og bruge de redskaber, som der er genkendelige fra deres praksis, eks. pilleæsker, sprøjter, dispenseringsudstyr osv.
- Jeg underviser pt. på Grundforløb 2 uddannelsen. Mange af eleverne har ingen erfaring indenfor sosu området, og nogle har i det hele taget en meget begrænset erhvervserfaring. Jeg har derfor meget svært ved at skabe rammer for transfer. Forsøger dog ved at eleverne eks. skal filme kommunikation med den ældre borger, eller simulere en basal plejesituation. Det er dog stadigt svært for mig som underviser at skabe transfer.

Udfordringer: Modsætninger mellem skole og praktik...
Vi oplever ofte spændinger når:
1. Elever fra forskellige kommuner har forskellige kompetenceområder. Eks. må elever i Hvidovre kommune give injektioner - dette må elever ikke i KBH´s kommune.
2. Eleverne oplever også at skolen og praktikken benytter sig af forskellige remedier - nogle gange er skolen mere på forkant, andre gange omvendt.
3. Eleverne oplever at blive undervist i procedurer på skolen, som foregår anderledes i praksis - typisk ved hygiejne og ergonomi 

Lavet med Padlet

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Samarbejde og videndele med kollegaer

Vi vil introducere vores kollegaer til Padlet på et fællesforberedelsesmøde til et tema (en uge). Til disse Fællesforberedelser er vi ofte ...